Mitä kaikkea Editan oppimateriaalituotanto pitää sisällään? Uusien LOPS 2021 -oppimateriaalien taustalla on eri alojen laaja asiantuntijajoukko
Laadukkaiden oppimateriaalien tekemiseen vaaditaan laajasti osaamista eri aloilta. Oppikirjailijoiden lisäksi oppimateriaalien takaa löytyy muun muassa kustannustoimittajia ja tuotepäälliköitä, joista monella on opettajatausta. Pedagogisen ja sisällöllisen osaamisen lisäksi tarvitaan myös visuaalisuuden ammattilaisia sekä tuotekehityksen asiantuntijoita. Tutustu editalaisiin: Katariinaan, Rasmukseen, Virveen ja Sannaan!
Katariina Voutilainen,
tuotepäällikkö
”Tuotepäällikkönä käynnistän uusia oppimateriaalihankkeita ja etsin niihin tekijöitä. Oppikirjailijaryhmän kanssa suunnittelemme opetussuunnitelman pohjalta, millainen sisältö ja pedagoginen perusta oppimateriaaliin halutaan. Keskeistä on myös pohtia, mistä osista sarja rakentuu ja miten kokonaisuus sopii erilaisiin opiskelu- ja opetustapoihin.
Viime aikoina olen työskennellyt ennen kaikkea lukion Ääni–sarjan parissa, joka on uusi oppimateriaali suomen kielen ja kirjallisuuden opiskeluun. Ääni-sarjassa innostavaa on seurata, miten asiantuntevien opettajien ja tutkijoiden yhteistyöstä syntyy elämyksellinen ja pedagogisesti harkittu oppimateriaali opiskelijoille. On hienoa nähdä, miten eri taustoista tulevat oppikirjantekijät tarjoavat oman osaamisensa käyttöön ja kehittävät yhteisten tavoitteiden mukaista oppimateriaalia.
Ääni-sarjassa tavoitteena on kehittää opiskelijan valmiuksia toimia nykyisessä moniäänisessä tekstimaailmassa: lukea ja tulkita erilaisia tekstejä, tuottaa rohkeasti omia tekstejä ja saada äänensä kuuluviin. Ääni-sarja pyrkii tukemaan lukiolaisen kielellistä identiteettiä ja vuorovaikutustaitoja, jotka ovat keskeisiä tulevaisuustaitoja yhteiskunnassa.
Oppimateriaalien tekeminen on pitkä ja monitahoinen projekti, jossa pääsee katsomaan äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta ja opiskelua kiinnostavasta näkökulmasta. Työssäni saan säännöllisesti nauttia pedagogisista oivalluksista, joita syntyy keskusteluissa taitavien oppikirjan tekijöiden kanssa. Suomen kielen ammattilaisena sytyn aina myös käsikirjoitusten kommentoinnista ja editoinnista – olen omimmillani muovaamassa ja hiomassa tekstiä valmiiksi oppikirjaksi.”
Rasmus Rehn,
kustannustoimittaja
”Olen matematiikan kustannustoimittaja ja teen uutta Kaari–sarjaa lukion matematiikkaan yhdessä kollegoiden ja oppikirjailijaryhmien kanssa. Vedän työryhmien kokouksia, suunnittelen ja editoin sisältöjä, kehitän matematiikan digitaalisia ratkaisuja ja hoidan valmiiksi matematiikan painetut oppikirjat ja digioppimateriaalit. Koulutukseltani olen matematiikan opettaja Jyväskylän yliopistosta.
Parasta työssäni on sen monipuolisuus ja haastavuus. On ilo työskennellä ammattitaitoisten työryhmien parissa, joiden kanssa käytävät keskustelut syventävät ymmärrystäni matematiikan pedagogiikasta. Oppimateriaalin tekeminen ja kehittäminen on valtava projekti, jonka pyörittäminen vaatii koordinointikykyä moneen suuntaan samaan aikaan. Matematiikan moduuleja on niin monta, että useampaa materiaalia on työstettävä samanaikaisesti eri työvaiheissa. Painettavien oppikirjojen taittotyöt, uuden materiaalin opetuskokeilut, digitaalinen oppimisympäristö ja opettajan aineisto valmistuvat kaikki lomittain.
Kaaresta olen erityisen innoissani intohimoisen tekijäryhmän ansiosta. Oppikirjailijoiden erilaiset taustat täydentävät materiaalia siten, että jokaisen opiskelijan tarpeet otetaan huomioon. Suurena tavoitteena Kaaressa on tehdä materiaalista mahdollisimman selkeä ja johdonmukainen. On hienoa saada materiaalit käyttöön myös täysin uudessa ja nykyaikaisessa digitaalisessa oppimisympäristössä.”
Virve Kivelä,
AD
”Suunnittelen uusien oppimateriaalien ulkoasuja sekä taitan niitä kirjoiksi ja digikirjoiksi. Viimeisimpänä olen tehnyt uuden lukion englannin Quest–sarjan ja ruotsin Gilla-sarjan ulkoasut ja lisäksi taitan uutta lukion kemian Ioni-sarjaa ja historian Opus–sarjaa.
Graafikon työssä tykkään erityisesti työn monipuolisuudesta ja vaihtelevuudesta. Työ on tiimityötä toimittajien kanssa, mutta toisaalta hyvin vapaata ja itsenäistä. Valmiissa tuotteessa näkee tehdyn työn pitkän projektin jälkeen.”
Sanna Laakkonen,
digitaalisten oppimateriaalien kehityspäällikkö
”Edita tarjoaa opettajien ja opiskelijoiden käyttöön erilaisia digitaalisia oppimateriaaleja, ja kehityspäällikkönä suunnittelen niihin entistä parempia ratkaisuja, vedän järjestelmä- ja tuotekehitysprojekteja ja organisoin digikirjatuotantoja. Tärkeä osa työtä on palvelukokemuksen ja tuotteiden muotoilu toimiviksi, houkutteleviksi ja asiakkaiden tarpeisiin sopiviksi sekä tulevaisuuden oppimisratkaisujen visiointi.
Työssäni oppimisen maailmassa minua kiinnostaa ihmisten innostaminen uuden tiedon ja mahdollisuuksien äärelle, jokaisen yksilöllisten tavoitteiden tukeminen ja yhteistyön ja vuorovaikutuksen edistäminen. On hienoa, että digitaalisuus lisää osaltaan oppimateriaalien monimuotoisuutta ja saavutettavuutta ja edistää oppimista ja luovuutta.”
EDITA – KUMPPANISI UUTEEN LOPSIIN
Katso myös:
Editan luotettavilla oppimateriaaleilla uuteen opetussuunnitelmaan
Editan uudet digituotteet LOPS 2021:een
Entistäkin joustavampaa oppimista! Editan uudet lukion oppimateriaalit sisältävät myös äänikirjat
Editan LOPS 2021 -tilaisuustallenteet
Opettajapalvelustamme saat apua, ohjeita ja neuvoja moneen eri tilanteeseen.
opettajapalvelu@edita.fi
+358 20 450 010
Avoinna ma 9–16, ti–pe 8–16