Verkkokauppa

Matematiikka

Kaari – matematiikan ymmärtäjäksi

Kaari on lukion uuden opetussuunnitelman mukainen matematiikan oppimateriaalisarja. Kaaresta ilmestyvät uudet oppimateriaalit pitkään, lyhyeen ja yhteiseen matematiikkaan sekä painettuna että täysin uudessa digitaalisessa ympäristössä.

Matematiikkaa LOPS 2021:een

Kaari on lukion uuden opetussuunnitelman mukainen matematiikan oppimateriaalikokonaisuus. Kaareen sisältyy lukion yhteisen, lyhyen ja pitkän matematiikan aineistot painettuna ja digitaalisena.

Kaari valmentaa opiskelijaa matematiikan käsitteiden ymmärtämiseen, ongelmanratkaisutaitoon, itsearviointiin ja laskinohjelmistojen hyödyntämiseen. Kaaren oppikirjailijat ovat kokeneita matematiikan opettajia sekä pedagogiikan ja tietotekniikan monipuolisia asiantuntijoita.

Miksi valita Kaari?

  • Uusi oppimateriaali painottaa käsitteiden ymmärtämistä ja matematiikan selkeää esittämistä.
  • Digitaalinen ympäristö tarjoaa kaiken tarvittavan samassa paikassa: opiskeltavan sisällön, Abitin kaavaeditorin, lisämateriaalit, opettajan aineiston sekä opettajan ja oppilaan analytiikka- ja arviointityökalut.
  • Kaari on kokeiltu käytännön opetustyössä ja muokattu palautteen mukaisesti.
  • Painettua ja sähköistä materiaalia voi käyttää opetuksessa rinnakkain.
  • Kaari tukee erilaisia opetustapoja perinteisestä taulutyöskentelystä flippaamiseen ja joustavaan matematiikkaan.
  • Kaaressa on runsaasti monentasoisia tehtäviä opetuksen eriyttämiseen sekä pitkässä että lyhyessä matematiikassa.
  • Kaari antaa oppilaalle valmiuksia menestyä nykyaikaisessa matematiikan yo-kokeessa. Digitaitoja harjoitellaan heti ensimmäisestä moduulista alkaen.

Kaari tukee oppimista

  • Teorian ja tehtäväsarjojen järjestys on tarkkaan pohdittu ja sisältö etenee loogisesti.
  • Tärkeimmät asiat korostuvat oppimateriaalista visuaalisten elementtien avulla.
  • Luvut nivoutuvat toisiinsa Kohti seuraavaa- ja Pohdi-tehtävien avulla. Ne johdattavat uuteen asiaan aiemmin opitun pohjalta.
  • Osaathan nämä -tehtäväsarja sisältää kappaleen ydinasiat. Sarjan 1 ja 2 tehtävät vaikeutuvat asteittain siten, että loppupään tehtävissä on haastavia, matemaattista ajattelua vaativia tehtäviä, jotka valmentavat ylioppilaskirjoitusten vaativimpiin tehtävätyyppeihin.
  • Valmiit appletit ja lisämateriaalit tekevät tehtäväsarjoista monipuolisempia.
  • Jokaiseen tehtävään on merkitty värikoodilla, tehdäänkö se laskinohjelmistoilla vai ilman.

Demot

Kaari MAA2 Digikirjan demo

Tutustu
Kaari MAB3 Digikirjan demo

Tutustu
Kaari MAA11 Digikirjan demo

Tutustu

Digikirjat

Kaaren digikirjat on julkaistu uudella digialustalla. Digikirjojen monipuoliset toiminnallisuudet tukevat opetussuunnitelman pedagogisia tavoitteita ja valmentavat sähköisiin ylioppilaskirjoituksiin.

  • Digikirjan tehtävät tallentuvat ja opiskelija voi seurata edistymistään analytiikkanäkymästä, mikä tukee itsearviointia.
  • Opettaja voi seurata opiskelijoiden edistymistä sekä arvioida tehtäviä ja antaa niistä palautetta.
  • Digikirjassa on painetun kirjan sisältöjen lisäksi lisätehtäviä, videoita sekä appletteja.
  • Helppokäyttöisessä digikirjassa voi tehdä hakuja, korostuksia ja omia muistiinpanoja.
  • Digikirjan jokaisen tehtävän voi tehdä Abitista tutulla kaavaeditorilla.

Opettajan aineisto

Jokaiseen moduuliin kuuluu kattava ja muokattava opettajan aineisto, joka on kätevästi osa opettajan digikirjaa.

Opettajan aineisto sisältää:

  • oppikirjan tehtävien ratkaisut
  • koemateriaalia: koetehtäviä ja valmiita Abitti-kokeita tai -tehtäviä
  • arviointia tukevaa materiaalia
  • lisämateriaalia ja vinkkejä opintojakson suunnitteluun.

Kaari

Sarjan osat

Yhteinen matematiikka

Pitkä matematiikka

Kaari MAA6
Kaari MAA6

Tulossa syksyllä 2022

Kaari MAA7
Kaari MAA7

Tulossa syksyllä 2022

  • Painettu oppikirja
  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari MAA8
Kaari MAA8

Tulossa keväällä 2023

  • Painettu oppikirja
  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari MAA9
Kaari MAA9

Tulossa syksyllä 2022

  • Painettu oppikirja
  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari MAA10
Kaari MAA10

Tulossa syksyllä 2023

  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari MAA12
Kaari MAA12

Tulossa syksyllä 2023

  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari Pitkä kertauskirja
Kaari Pitkä kertauskirja

Tulossa

  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto

Lyhyt matematiikka

Kaari MAB5
Kaari MAB5

Tulossa syksyllä 2022

Kaari MAB6–7
Kaari MAB6–7

Tulossa syksyllä 2022

  • Painettu oppikirja
  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari MAB8
Kaari MAB8

Tulossa keväällä 2023

  • Painettu oppikirja
  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari MAB9
Kaari MAB9

Tulossa keväällä 2023

  • Painettu oppikirja
  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto
Kaari Lyhyt Kertaus
Kaari Lyhyt Kertaus

Tulossa

  • Digikirja 12 kk
  • Digikirja 48 kk
  • Opettajan aineisto

Hinnat ja edut

Editan LOPS 2021 -oppimateriaalit voi hankkia joustavasti painettuina tai digitaalisina. Digikirjoihin on saatavilla pitkä (48 kk) tai lyhyt (12 kk) lisenssi, jonka hinta on opiskelijakohtainen. Lisäksi 12 kuukauden lisenssiä voidaan jatkaa 48 kuukauden mittaiseksi jatkolisenssillä (+36 kk).

Käyttäjäetuna tarjoamme sekä painettuja kirjoja että digikirjoja tilanneille kattavan opettajan aineiston.

Materiaalejamme voi tilata suoraan meiltä tai välittäjiltä.

Käyttäjänä saat etuja

Jos koulusi hankkii Editan oppimateriaalin oppilaidesi käyttöön, saat opettajana maksutta:

  • painetun oppikirjan
  • digikirjan
  • opettajan aineiston, joka sisältyy opettajan digikirjaan.

Oppikirjailijat

Anna Tuhola-Kujanpää 

Iloitsen opiskelijoiden oivalluksista Linnankosken lukiossa Porvoossa. Matematiikan hienous piilee minusta ajattelun vapaudessa ja onnistumisen elämyksissä. Oppimateriaalin pitää tarjota näitä kaikille opiskelijoille. Opetustyössä parasta on se, että opin itsekin uusia tapoja ajatella tuttuja asioita.

Antti Laitamäki 

Valmistuin Jyväskylästä matematiikan ja tietotekniikan opettajaksi vuonna 2009. Nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin koen, että tehtävämme opettajina ja oppikirjailijoina on kahtalainen. Toisaalta vaalimme oppiaineen hienoimpia perinteitä ja toisaalta tehtävänämme on löytää niitä pedagogisesti mielekkäitä digitalisaation mahdollistamia toimintatapoja, jotka voivat viedä matematiikan oppimiskokemuksen vielä astetta pidemmälle. Kiinnitän matematiikan oppimateriaalissa huomioni erityisesti tehtäväsarjoihin, sillä laadukkaassa tehtäväsarjassa pitkän matematiikan hienot perinteet kohtaavat digitaaliset mahdollisuudet.

Hannu Mäkiö 

Olen matematiikan opettaja Kauniaisten lukiossa ja mukana tekemässä sekä pitkän että lyhyen Kaaren oppimateriaaleja. Minua kiinnostaa, millä tavalla sähköiset välineet muuttavat matematiikan oppimista ja opettamista. Opettajan työn ohessa olen pitkään pitänyt erilaisia koulutuksia matematiikan opettajille. Samalla olen voinut haastaa ja testata omia ajatuksiani. Muutos ajaa pohtimaan, mitä matematiikka on? Välineet monipuolistavat matematiikkaa. Mielestäni kyse ei ole vastakkainasettelusta, joko-tai, vaan ennemminkin perinteinen täydentyy, tavoitteena sekä-että.

Hilla Etelämäki 

Työskentelen Apollon yhteiskoulussa Helsingissä. Olen sekä lukion Summa-sarjan että yläkoulun Säde-sarjan oppikirjailija ja nyt myös mukana Kaaren yhteisen ja lyhyen matematiikan oppimateriaaleissa.

Jani Kiviharju

Olen matematiikan ja tietotekniikan lehtori, harjoitteluohjaaja ja digitutor Helsingin normaalilyseosta. Opetuksessa minua kiinnostavat pulmat, ymmärrettävyys ja sähköiset työvälineet. Kaari-kirjasarjassa tärkeää ovat lähestyttävä teoria ja ydintehtävät, sekä eriyttävät haastavat tehtävät.

Jarmo Pösö 

Opetan matematiikkaa ja tilastollisia menetelmiä Tampereen ammattikorkeakoulussa. Oppimateriaalityössä olen ollut mukana jo lähes 30 vuotta. Ensimmäisessä työryhmässä teimme matematiikan oppimateriaalin tuolloin uutta kaksoistutkintoa opiskeleville. Kustantajana oli tuolloin Valtion painatuskeskus, eli nykyinen Edita. Oppimateriaalien kirjoittamisessa antoisaa on ollut työnteko yhdessä eri taustaisten opetusalan ammattilaisten kanssa. Oppimateriaalityössä pidän tärkeänä teorian liittämistä käytäntöön tähän päivään linkittyvien esimerkkien ja harjoitusten avulla.

Johanna Järnström

Matematiikan opettaminen on todella hauskaa ja mukavalla tavalla haastavaa. Matemaattisten tietojen oppimisen lisäksi pyrin aina myös siihen, että opiskelijan omat ongelmanratkaisutaidot kehittyisivät. Tämä on myös ollut meille tärkeä tavoite Kaaressa.

Johanna Engblom 

Olen matematiikan ja kemian opettaja Helsingin Uudessa yhteiskoulussa. Opettajan työssä minulle tärkeintä on opiskelijoiden kannustaminen ja tukeminen kohti heidän omia tavoitteitaan. Havainnollistan matematiikkaa luokassa erilaisin keinoin, joten mahdollisuus päästä laatimaan monentasoisia tehtäviä opiskelijoiden tarpeisiin innosti minut mukaan oppikirjailijaksi. Matematiikan selkeä esittäminen ja hyvä oppikirja liittävät matematiikan joustavasti arjessa kohtaamiimme tilanteisiin. Haluankin tämän kirjasarjan kautta auttaa opiskelijoita oivaltamaan matematiikkaa ja luoda heille onnistumisen elämyksiä.

Joni Lehtola

Olen Kauniaisten lukion matematiikan ja tietotekniikan opettaja. Olen erityisen kiinnostunut opetuksen, oppimisympäristöjen ja oppimisen seurannan kehittämisestä. Mielestäni teknisten apuvälineiden käyttäminen ei saa olla itseisarvo matematiikan opetuksessa, mutta niitä tulee pyrkiä hyödyntämään mielekkäästi ja tehokkaasti silloin, kun ne tukevat ymmärryksen kehittämistä.

Jussi Nieminen

Opetan matematiikkaa Helsingin normaalilyseossa sekä lukiolaisille että yläkoululaisille ja ohjaan matematiikan opetusharjoittelijoita. Ennen Kaarta olen ollut mukana tekemässä lukion lyhyen matematiikan Summa-sarjaa ja yläkoulun matematiikan Säde-sarjaa.

Olen omassa opetuksessani kiinnostunut siitä, mikä matematiikassa on keskeistä ja millä tavalla käsitteitä ja laskumenetelmiä voidaan lähestyä intuitiivisten ideoiden pohjalta. Oppimateriaalityössä olen lisäksi pitänyt tärkeänä materiaalin tehtäväsarjojen toimivuutta ja niiden etenemistä pedagogisesti mielekkäällä
tavalla.

Katri Hirvonen

Työskentelen Helsingin Uudessa yhteiskoulussa, jossa toimivat peruskoulun yläluokat ja lukio. Aiemmin opetin lähinnä lukion lyhyttä matematiikkaa ja nautin siitä kovasti. Nykyään työskentelen hallinnon puolella, mutta autan yhä oppilaita pääsemään matematiikan opinnoissa eteenpäin. Olen ollut mukana oppikirjaprojekteissa kolmen opetussuunnitelman aikana: ennen Kaarta olen ollut mukana 18 oppikirjan tekemisessä. Haluan, että oppikirja on monipuolinen, selkeä ja se tarjoaa eri tasoisille oppilaille onnistumisen elämyksen tarjoavia tehtäviä. Kun tilaisuus tuli, lähdin sellaista kirjasarjaa tekemään. Matematiikka on hyödyllistä ja kaunista yhtä aikaa. Matematiikka tarjoaa haasteita ja oivalluksia!

Olli Hyvärinen

Olen matematiikan ja fysiikan opettaja Pirkkalan yhteislukiossa. Olen mukana Kaaren pitkän matematiikan oppimateriaalissa.

Pertti Lehtinen

Opetan pitkää matematiikkaa Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa, josta myös valmistuin ylioppilaaksi vuonna 1989. Innostuin oppimateriaalin tekemisestä kirjoittaessani oppimateriaalia lukiomme koulukohtaisiin pitkän matematiikan kursseihin. Hyvässä oppimateriaalissa huomioidaan kaiken tasoiset opiskelijat hitaammin etenevistä aina huippuosaajiin.

Terhi Oinonen

Olen Lumon lukiossa Vantaalla jo pitkään viihtynyt matematiikan opettaja ja kahden pojan äiti. Pyrin tartuttamaan opiskelijoihin innon opiskelua ja matematiikkaa kohtaan. Painotan opetuksessani perusteiden osaamista, käsitteiden ymmärtämistä ja täsmällisyyttä. Tämä näkyy sarjassamme. Yhdessä tarkkaan mietityt moduulien ja kappaleiden sisällöt sekä järjestys ovat myös yksi sarjamme vahvuus.

Kiinnostuitko? Sovi digioppimateriaalien esittely koulullesi!

Katso kaikki yhteystiedot

Opettajapalvelumme on avoinna ma klo 9–16 ja ti-pe klo 8–16

020 450 010

Heikki Hapuoja

Oppimateriaalien esittelyt, yläkoulu ja lukio
Digituotteiden käyttötuki

050 300 3780