VerkkokauppaKirjaudu

Eläköön! Koulu alkaa – materiaalipankki tutustumispäivään


Pian on käsillä se hetki, kun ensi syksynä koulunsa aloittavat lapset tulevat tutustumaan kouluunsa ja uusiin luokkakavereihinsa. Valmistimme tutustumispäivää varten materiaalipankin, josta voit poimia juuri sinun ohjelmaasi sopivat ideat ja materiaalit.

Kouluuntutustumispakettimme sisältää seuraavat osat:

Tutustumispaketin tehtävät löydät alempaa tältä sivulta.

Eläköön! Koulu alkaa – oppilaan materiaali

Eläköön! Koulu alkaa -oppilaan materiaali on tulostettava vihko, joka sisältää tehtäviä lapselle.

Yksi vihko koostuu 2 x A4 -arkista, jonka voi tulostaa, taittaa puoliksi ja nitoa, jolloin muodostuu A5-kokoinen vihko. Tämän voi tehdä helposti valitsemalla monistuskoneen asetuksista nidonnan. 

Vihkon sisällöt soveltuvat tekemiseksi tutustumispäivään ja / tai niistä voi antaa sopivan osion leikkimielisesti “kesäläksyksi”. Vihko sisältää seuraavat osiot:

  • Eläköön!-hahmot
  • Oma sivuni
  • Koulusanastoa
  • Kynätaitoja
  • Numerot ja kirjaimet
  • Koululaisen taitoja
  • Eläköön!-laulu

Tutustumisleikki: Erilaisia tervehdyksiä

  • Keskustellaan aluksi erilaisista tavoista tervehtiä.
  • Jokainen oppilas keksii itselleen tervehdyksen. Se voi olla moikkaus, vilkutus, nyökkäys, niiaus, kumarrus, jokin asento tai jotain muuta – kuitenkin toisen yksityisyyttä ja rajoja kunnioittava.
  • Musiikki soi ja oppilaat liikkuvat rauhallisesti tilassa.
  • Kun musiikki pysähtyy, asetu vastapäätä lähelläsi seisovaa henkilöä.
  • Kumpikin tervehtii vuoronperään toista omalla tervehdyksellään ja kertoo oman nimensä. Ohjataan lapsia katsomaan sitä kohti, jolle puhutaan. Kumpikin vastaa tervehdykseen toistamalla kaverin nimen esim. “Moi Aapo.” 
  • Musiikki jatkuu ja vaihdetaan paikkaa. Joka kierroksella pitää olla eri pari.
  • Jos kaikki tietävät ennestään toistensa nimet, voitte kertoa jotain muuta itsestänne Esim. lempiväri, lempiruoka…
  • Tervehdyksiä voidaan vaihtaa muutaman kierroksen jälkeen tai parit voivat vaihtaa tervehdyksiään päittäin.

Voitte myös hyödyntää digitaalista Tervehdysleikkiä, jossa tervehdystapa arvotaan hyrrällä: hymyily, vilkutus, kättely, suullinen tervehdys.

Hyrrä avautuu tästä linkistä.

Nimikyltit oppilaille

Tästä voit tulostaa oppilaille Edi-pingviinin kuvalla varustetun nimikyltit. Nimikyltti on tarkoitus kiinnittää kaulaan roikkumaan, jolloin se kulkee oppilaan mukana ja on näkyvissä koko tutustumispäivän ajan.

Lataa tästä valmis pohja nimikylteille.

Tutustutaan Eläköön!-oppimateriaalin hahmoihin

Ensi syksynä pääset seikkailulle Vinkkelin kylään, johon Aapo on juuri muuttanut. Hilkka ja Vanamo tutustuvat uuteen luokkakaveriinsa ja oppivat tuntemaan myös Aapon pehmolelun, veikeän Edi-pingviinin. 


Kuuntelutehtävä

Kuuntelutehtävässä piirretään opettajan ohjeen mukaan ja tarkoituksena on tarkastella oppilaiden kykyä kuunnella, ymmärtää ja noudattaa ohjeita.

Tehtävään liittyy monistepohja, jonka voit tulostaa tästä.

Ohje opettajalle: 

Jokainen oppilas tarvitsee tehtävää varten

  • monistepohjan
  • lyijykynän ja pyyhekumin
  • neljä värikynää (sininen, punainen, keltainen ja vihreä).

Lue alla olevat ohjeet yksi kerrallaan. Pyydä oppilaita kuuntelemaan tarkasti ja piirtämään ohjeen mukaisesti:

Tässä on Edi-pingviini. Edillä on kirja ja pallo. Piirrä kuvaan asioita ohjeen mukaan.

  1. Edin pallossa on sinisiä raitoja.
  2. Maassa on pienempi pallo. Se on punainen.
  3. Edi seisoo ison kiven vieressä.
  4. Kiven edessä on kaksi keltaista kukkaa.Toinen on kukka pidempi.
  5. Kiven päällä on pieni vihreä laatikko.
  6. Edin päässä on hattu. Hatussa on kolme eri väristä koristetta.
  7. Hatun yläpuolella lentää viisi saippuakuplaa.
  8. Leikkaa lopuksi katkoviivoja pitkin tarkasti. (Jos saksia ei haluta käyttää, voidaan katkoviivalla erotetut kehykset värittää).

Pyydä kirjoittamaan viivalle oma nimi ennen tehtävän palauttamista. 

Toiminnalliset leikit kuva-sanakorteilla


Lataa tästä 12 kpl kuva-sanakortteja. Voit tulostaa tulostaa ja laminoida ne etukäteen.


Korteista puolet liittyy koulutarvikkeisiin (substantiivikortit) ja puolet koululaisen taitoihin (verbikortit):

  • kynä
  • kumi
  • reppu
  • teroitin
  • vihko
  • kirja
  • viittaa
  • lukee
  • kirjoittaa
  • jonottaa
  • ruokailee 
  • leikkii

Kortteja voidaan hyödyntää erikseen tai yhdessä ja ne soveltuvat monenlaiseen toimintaan. Alla muutama ehdotus:

Sananselitys

  • Pelataan pareittain tai ryhmässä kaikilla korteilla.
  • Joku / jotkut nostavat kortin ja yrittävät selittää sanan muille mainitsematta kortin sanaa. 
  • Muut yrittävät arvata, mitä sanaa tarkoitetaan

Salainen esine

  • Pelataan pareittain tai ryhmässä substantiivikorteilla.
  • Joku / jotkut nostavat kortin. Kortissa on salainen esine, joka täytyy selvittää kysymyksillä.
  • Muut kysyvät kortin nostajilta kysymyksiä, joihin voidaan vastata kyllä / ei. Esim. Löytyykö sellainen tästä luokasta? Käyttääkö opettaja sitä? Onko se valmistettu puusta? jne…
  • Kun joku uskoo tietävänsä vastauksen saa näyttää peukkua eikä saa enää kysyä kysymyksiä. 
  • Kun puolet ryhmästä on nostanut peukun, voidaan arvata sana ääneen. 
  • Jos vastaus on väärin, esitetään lisäkysymys ennen uutta arvausta, kunnes oikea sana löytyy.

KIM-leikki

  • Pelataan ryhmässä kaikilla korteilla.
  • Aseta kortit näkyville esim. dokumenttikameralle tai pöydälle. Nimetkää korttien sanat yhdessä.
  • Oppilaat sulkevat silmänsä.
  • Opettaja poistaa yhden kortin.
  • Oppilaat nimeävät, mitä on poistettu.
  • Leikki vaikeutuu, jos korttien paikkoja muuttaa poistamisen yhteydessä tai poistaa useamman kuin yhden kortin.

Pantomiimi

  • Pelataan pareittain tai ryhmässä.
  • 2-3 oppilasta nostavat koululaisen taitoihin liittyvät verbikortin ja yrittävät näytellä sanan muille. Puhua ei saa.
  • Muut yrittävät arvata, mitä sanaa tarkoitetaan.

Vaarallinen esine

  • Pelataan ryhmässä substantiivikorteilla.
  • Asetellaan kuvakortit pöydälle tai lattialle kuvapuoli ylöspäin. Nimetään kuvissa olevat asiat.
  • Yksi leikkijöistä poistuu tilasta.
  • Muut sopivat, mikä korteista on vaarallinen esine. Kutsutaan tilasta poistunut leikkijä paikalle keräämään kortteja yksitellen.
  • Nimetään yhdessä esineet, jotka hän kerää. 
  • Kun leikkijä koskettaa vaarallista esinettä, huudetaan ”Vaarallinen esine!”.
  • Peli päättyy. Halutessa voidaan laskea kerätyt kortit.

Digimuistipeli: värit

Voit avata tästä linkistä taululle digitaalisen muistipelin, jossa kerrataan ja harjoitellaan värien nimiä.

Pelaamiseen voi yhdistää tutustumismielessä keskustelua lempiväreistä. Peli voi olla vaihtoehtoinen toimintaidea matemaattisen ja kielellisen pelin jälkeen tai rinnalla.

Kielelliset valmiudet

Kielelliset valmiudet -monisteen avulla opettaja voi kerätä itselleen tietoa tulevien oppilaidensa pohjataidoista.

Lataa moniste tästä!


Monisteessa on kolme tehtävää seuraavista aiheista:

1. PIIR-RÄ REI-TIT. 

Hienomotoriikkaan liittyvässä tehtävässä seurataan tarkasti erilaisia viivoja. 

2. ET-SI KIR-JAI-MET. KUL-JE REIT-TI. 

Kirjainmuotojen tunnistamistehtävässä kuljetaan reitti ja tunnistetaan, mitkä ovat kirjaimia. 

3. KUU-LUU-KO A-LUS-SA A, S VAI R? YH-DIS-TÄ.

Alkuäänteen tunnistamistehtävässä yhdistetään kuvat oikeisiin reppuihin sen mukaan, mikä äänne sanan alussa kuuluu.

Alkuäänteen tunnistamistehtävää voidaan jatkaa toiminnallisesti “Reppuun on pakattu…” (Laiva on lastattu… -idealla) esim. pareittain tai ryhmissä:

  • Valitaan yhdessä kirjain (esim. K).
  • Keksitään vuorotellen reppuun sopivia asioita “Reppuun on pakattu… kitara, kynttilä, keksi, kukka. 
  • Kirjainta voidaan vaihtaa välillä.

Matemaattiset valmiudet

Matemaattiset valmiudet -monisteen avulla opettaja voi kerätä itselleen tietoa tulevien oppilaidensa pohjataidoista.

Monisteen voit ladata tästä.

Monisteessa on kolme tehtävää seuraavista aiheista:

1. ET-SI SA-MAN-LAI-NEN. VÄ-RI-TÄ.

Hahmottamiseen / erojen havaitsemiseen liittyvässä tehtävässä pyritään löytämään laatikosta mallikuvan kanssa samanlainen kuva.

2. ET-SI NU-ME-ROT. KUL-JE REIT-TI. 

Numeromerkkien tunnistamistehtävässä kuljetaan reitti ja tunnistetaan, mitkä ovat numeroita.

3. KUIN-KA MON-TA? VÄ-RI-TÄ YH-TÄ MON-TA.

Lukumäärän laskemiseen liittyvässä tehtävässä väritetään esineiden lukumäärän mukainen määrä palloja.

Lukumäärän laskemiseen liittyvää tehtävää voidaan jatkaa toiminnallisesti pikkuesineiden (esim. helmet / makaronit) avulla. Pelataan esim. pareittain tai ryhmissä seuraavalla ohjeella:

  • Heitä noppaa. 
  • Ota itsellesi nopan osoittama määrä pikkuesineitä. 
  • Vuoro vaihtuu. 

Kun peliaika päättyy, voidaan vertailla hankittujen pikkuesineiden määriä asettamalla kasat pöydällä suuruusjärjestykseen. 

Eläköön!-laulu

Voitte kuunnella ja laulaa Eläköön!-oppimateriaalin tunnuslaulua yhdessä.

Avaa tästä laulun sanat taululle heijastettavaksi!

Eläköön!-laulu

Liittyy aiheisiin
Tykkäsitkö? 8