Oppikirjailija Meri-Satu Sama’neh on vuoden uskonnonopettaja 2018
Uskonnonopettaja Meri-Satu Sama’nehin mukaan suomalaiset lukiot ovat jatkuvassa muutoksessa. Uudistumisen kyvystä on tullut opettajalle välttämättömyys.
Meri-Satu Sama’neh on tehnyt pitkän uran Espoonlahden lukion uskonnon, psykologian ja filosofian opettajana. Pitkäaikainen työ sai tunnustusta, kun Suomen uskonnonopettajain liitto palkitsi hänet vuoden uskonnonopettajana 2018.
Palkinnon kriteereissä Meri-Satu Sama’nehille ominaisina piirteinä mainittiin pedagoginen taitavuus, uusiutumiskyky ja opiskelijalähtöiset työtavat. Hänet tunnetaan opettajana, joka ammentaa jatkuvasti omasta elämästään esimerkkejä opetukseensa.
Vaikka moni asia on vuosien varrella muuttunut, Meri-Satu Sama’neh ei ole kadottanut intoaan oman työnsä kehittämiseen ja nuorten kanssa toimimiseen.
– Käyn jatkuvasti uskonnonopetukseen liittyvissä tapahtumissa, järjestän vierailuja uskonnollisiin yhdyskuntiin ja tapaan erilaisia ihmisiä. Melkein kaikesta voi ammentaa ideoita ja esimerkkejä opetukseen.
Muutostahti on kiihtynyt lukioissa
Uskonnonopetus on ollut muutoksessa viimeisten vuosikymmenien aikana. Viimeisten
vuosien aikana muutostahti on Meri-Satu Sama’nehin mukaan vain kiihtynyt.
– Tasapainottelen nykyään erityisesti digitaalisten ja perinteisten työtapojen välillä. Digitaalisuus ei saisi olla itsetarkoitus, vaan keskiössä tulee olla opiskelija ja hänen oppimisensa. Joskus ei kannata vaihtaa toimivaa menetelmää vain vaihtamisen vuoksi.
Digitalisaation lisäksi koko ajan on keskusteltu uskonnonopetuksen roolista, ja uskonnonopettajana on välillä saanut puolustella paikkaansa koulussa. Viime vuosina keskustelua on käyty erityisesti yhteisen katsomusopetuksen ympärillä.
Meri-Satu Sama’neh uskoo, että vaikka opetusjärjestelyt muuttuisivat, niin laadukkaan uskontoja koskevan tiedon tarve ei ole katoamassa. Se tulee päinvastoin korostumaan, sillä ihmiset kohtaavat arjessaan entistä enemmän katsomuksellista moninaisuutta.
Uskonnonopetuksen tarkoitus on auttaa opiskelijaa ymmärtämään perusasioita, mikä päälle on helppo kartuttaa lisätietoa ja syventää osaamistaan.
– Opiskelijoilta ei voi edellyttää, että he esimerkiksi itsenäisesti tutustuisivat kristinuskon suuntauksiin internetissä, koska ylä- ja alakäsitteet menevät helposti sekaisin. On vaikeaa hahmottaa, miten vaikkapa protestanttiset, reformoidut ja luterilaiset kirkot liittyvät toisiinsa.
Oppimateriaalit veivät mukanaan
Meri-Satu Sama’neh on työskennellyt pitkään myös oppimateriaalien parissa. Hän ajautui osin sattumalta Editan uskonnon oppimateriaalin Uuden Arkin tekijäksi 1990-luvun lopulla.
– Alun perin tulin auttamaan yhden opettajan oppaan tekemisessä, kun eräs sarjan tekijöistä jäi äitiyslomalle ja projektiin tarvittiin apua. Pian huomasin, että sarja oli imaissut kokonaan mukaansa.
Hän kiittelee Uudessa Arkissa toteutunutta tutkijoiden ja opettajien yhteistyötä. Tutkijat ovat tuoneet materiaaleihin uusimpien tutkimusten tuntemusta, kun taas opettajat ovat olleet koulun arjen asiantuntijoita. Sisältöjä on hiottu yhdessä suomalaisten lukiolaisten parhaaksi.
Uusi Arkki on pitkään ollut Suomen suosituin lukion uskonnon oppimateriaalisarja, ja viimeisin sarjan uudistus on jo kolmas.
– Olen saanut vuosien varrella tehdä yhteistyötä monien oppikirjailijoiden ja Editan ammattilaisten kanssa. Yleensä yhteistyö on ollut lämminhenkistä ja kannustavaa. Kokouksiin on ollut mukava tulla, ja yhdessä tekeminen on ollut hauskaa.