Opetusvinkit Kalevalan päivään! Katso Satakieli-sarjan ideat yläkoulun äidinkielen tunnille
Kuka oli köyhä paimenpoika, joka nousi kapinaan? Entä kuka tulikaan raskaaksi puolukasta? Helmikuun lopussa vietettävä Kalevalan päivä on myös suomalaisen kulttuurin päivä. Nappaa tästä Satakieli-sarjan tehtävät Kalevalan käsittelemiseen yläkoulun äidinkielen tunnille!
1. Kalevala-triptyykki
Kalevala-triptyykki on kolmen kuvan sarja, jossa kerrotaan jokin Kalevalan tarina valokuvan keinoin.
a. Tutustu Akseli Gallen-Kallelan triptyykkiin Aino-taru. Tutki, miten Ainon tarina on esitetty kolmen maalauksen sarjana.
b. Muodostakaa 2–3 hengen ryhmät. Valitkaa Kalevalasta kiinnostava tapahtuma tai tilanne.
c. Tutustukaa tapahtuman taustoihin. Lukekaa tarina Kalevalasta.
d. Suunnitelkaa tapahtumasta kolmen kuvan sarja, joka kertoo koko tarinan.
e. Ottakaa kuvat ja muokatkaa ne mieleisiksenne. Kiinnittäkää erityisesti huomiota rajaukseen, väreihin ja tunnelmaan.
f. Liittäkää kuvien yhteyteen joko kuvatekstit tai katkelma Kalevalasta.
g. Kootkaa Kalevala-triptyykkinne kartongille tai muulle julkaisualustalle kuvineen ja kuvateksteineen.
2. Yhdistä Kalevalan tapahtumat ja katkelmat oikeisiin henkilöihin
Tapahtumat
a. Sankari soittaa viholliset uneen.
b. Neito kieltäytyy menemästä naimisiin.
c. Sampo taotaan.
d. Maailma syntyy, kun vesilintu munii neidon polvelle.
e Neito tulee raskaaksi puolukasta.
f. Pohjolan emäntä johdattaa joukkonsa sotaan.
g. Köyhä paimenpoika nousee kapinaan.
h. Nuori mies liehakoi tyttöjä.
Katkelmat
1.
Tuli sotka, suora lintu;
lenteä lekuttelevi
etsien pesän sijoa,
asuinmaata arvaellen.
Lenti iät, lenti lännet,
lenti luotehet, etelät.
Ei löyä tiloa tuota,
paikkoa pahintakana,
kuhun laatisi pesänsä,
ottaisi olosijansa.
5.
En ole miehen naimattoman
enkä nainehen urohon.
Menin marjahan mäelle,
punapuolan poimentahan,
otin marjan mielelläni,
toisen kerran kielelläni.
Se kävi kerustimille,
siitä vatsahan valahti:
tuosta tyy’yin, tuosta täy’yin,
tuosta sain kohulliseksi.
2.
En sinulle enkä muille
kanna rinnanristilöitä,
päätä silkillä sitaise.
Huoli on haahen haljakoista,
vehnän viploista valita;
asun kaioissa sovissa,
kasvan leivän kannikoissa
tykönä hyvän isoni,
kanssa armahan emoni.
6.
Takoja iän-ikuinen,
takoa taputtelevi,
lyöä lynnähyttelevi.
Takoi sammon taitavasti:
laitahan on jauhomyllyn,
toisehen on suolamyllyn,
rahamyllyn kolmantehen.
3.
Tuo pahainen paimen raiska,
ajoi kontiot kotihin,
susikarjan kartanolle.
Vielä neuvoi karhujansa,
susillensa suin puheli:
”Repäise emännän reisi,
pure puoli pohkeata,
kun tulevi katsomahan,
lyykistäikse lypsämähän!”
7.
Pani joukon jousihinsa,
laittoi miehet miekkoihinsa;
rakenteli Pohjan purren,
suoritti sotavenosen.
Latoi miehet laivahansa,
suoritti sotaurohot,
kuni sotka poikasensa,
tavi lapsensa latovi.
4.
Itse kaunis Kaukomieli,
jopa hääti naisen naurun,
piätteli piian pilkan.
Ei ollut sitä tytärtä,
piikoa pyhintäkänä,
kuta hän ei kosketellut,
jonk’ ei vieressä venynyt.
8.
Itse istui soittamahan,
alkoi soittoa somasti.
Tuota kaikki kuulemahan,
iloa imehtimähän,
miehet mielellä hyvällä,
naiset suulla nauravalla,
urohot vesissä silmin,
pojat maassa polvillansa.
Väkeä väsyttelevi,
rahvahaista raukaisevi:
kaikki nukkui kuuntelijat
sekä vaipui katselijat;
nukkui nuoret, nukkui vanhat.
Voit myös ladata tehtävän 2 pdf-tiedostona tästä.
Tehtävät on napattu yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden oppikirjasta Satakieli 9 ja Satakieli 9 Tehtäväkirjasta. Tutustu Satakieli-sarjaan verkkokaupassamme!
Opettajapalvelu
Avoinna ma–pe 8–15
+358 204 50010
opettajapalvelu@edita.fi