Tutustu Kannan oppikirjailijoihin – LOPS 2021
Yhteiskuntaopin Kanta-sarja uudistui lukion uuden 2021 opetussuunnitelman myötä. Kanta kiinnittää erityistä huomiota opiskelijan yhteiskunnallisen ajattelun taitojen kehittämiseen. Sarjan selkeistä perusteksteistä vastaavat tutkijat ja muut yhteiskunnan eri alojen asiantuntijat. Sen tehtäväosioista vastaavat kokeneet yhteiskuntaopin opettajat.
Kanta on lukion vuoden 2021 opetussuunnitelman mukainen yhteiskuntaopin oppimateriaalisarja, joka tarjoaa ajan hermolla olevan näkökulman yhteiskuntaan ja sen ilmiöihin.
Kannan selkeistä perusteksteistä vastaavat yhteiskunnan eri alojen asiantuntijat. Sen tehtäväosioista vastaavat kokeneet yhteiskuntaopin opettajat.
Vuokko Aromaa
Oppikirjailija
Oppimateriaalien tekeminen on ollut pitkän linjan intohimoni. Jo lukiolaisena ajattelin, että haluaisin kirjan olevan muutakin kuin faktaluettelo. Yhteiskuntaopin oppimateriaalien tärkein tehtävä on auttaa nuorta ymmärtämään monimutkaista maailmaa ja saada hänet vaikuttamaan siihen.
Maria Hongisto-Mäenpää
Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Helsingin yhteislyseo
Innostuin oppimateriaalien tekemisestä, sillä siinä oppii valtavasti uutta ja on mahdollisuus olla vaikuttamassa siihen, millaisia oppimateriaaleja on tarjolla. Yhteiskunnalliset kysymykset ovat lähellä sydäntäni.
Laura Karppinen
Lakimies, Helsingin yliopisto
Toivon, että lukion lakitieto voisi herättää opiskelijoissa aidon innostuksen oikeuden kiehtovaa maailmaa kohtaan. Kaikkien tulisi tietää perusasioita oikeudesta. Ne ovat tärkeitä niin asumisen, työn ja perhe-elämän kuin ylipäänsä yhteiskunnan jäsenyyden kannalta.
Elina Kestilä-Kekkonen
Valtio-opin ma. professori, Turun yliopisto
Tutkimuskohteitani ovat vaalit, poliittinen luottamus, yhteiskunnalliset asenteet ja arvot. Tutkin myös nuorten poliittista osallistumista. Haluan tehdä politiikasta kiinnostavaa ja haastaa nuoret pohtimaan vaikutusmahdollisuuksiaan.
Petri Kähkönen
Historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Turun klassillinen lukio
Timo Lindholm
Pääekonomisti, Finnvera
Olen toiminut pääekonomistina kolmessa erilaisessa organisaatiossa sekä rahoitusalalla että etujärjestössä. Oppikirjatyössä minua kiehtoo mahdollisuus kuvata monimutkaista taloutta ja sen peruskäsitteitä mahdollisimman selkeästi. Taloustieto on mielestäni tärkeä osa kansalaistaitoa.
Jaana Nieminen
Tampereen lyseon lukion rehtori
Olen taustaltani historian- ja yhteiskuntaopin opettaja ja ollut mukana kaikissa viime vuosikymmenten opetussuunnitelmaprosesseissa. Yhteiskunnallisen tiedon kriittinen ja analyyttinen jäsentely on tämän päivän keskeinen kansalaistaito.
Hanna Ojanen
Tutkija, erityisalana eurooppalainen turvallisuuspolitiikka ja kansainväliset järjestöt
Kirjoitan koko ajan, mutta oppikirjan kirjoittaminen on ollut minulle ihan uutta. Se tuntuu tärkeältä ja mielekkäältä, ja saa ajattelemaan uudella tapaa. Olen iloinen, että lukiossa opetetaan näitä asioita.
Akseli Salmi
Arkadian yhteislyseon rehtori
Taustaltani olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja sekä historian tutkija. Minua ilahduttaa, kun opiskelija oppii tunnistamaan ja analysoimaan erilaisia yhteiskunnallisia näkökulmia. Yhteiskunnallisen tiedon kriittinen ja analyyttinen käsittely on tärkeä taito.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran 6.11.2020.
Yhteiskuntaoppi
Yhteiskuntaopin Kanta-sarja uudistui lukion uuteen opetussuunnitelmaan. Oppimateriaaleissa kiinnitetään erityistä huomiota yhteiskunnallisen ajattelun taitojen kehittämiseen. Opiskelijalle Kanta tarjoaa konkreettisia välineitä yhteiskunnallisten kysymysten analyyttiseen tulkintaan. Tutustu sarjaan!