Miten tasapainottaa opettajan työ ja vapaa-aika? 5 vinkkiä voimavarojen lisäämiseen
Jatkuva stressi ei ole työn ominaisuus, vaan opettajan on tärkeää palautua, sanoo opetus- ja kasvatusalan työnohjaaja Stina Akola. Hän kouluttaa työyhteisöjä kestävämpiin työtapoihin Editan Työhyvinvointi syntyy yhdessä -koulutuksessa.
Stina Akola kiinnostui työhyvinvoinnin teemoista työskenneltyään kaksikymmentä vuotta varhaiskasvatuksen ja peruskoulutuksen opettajana sekä erityisopettajana. Vaativana suorittajana hän halusi tehdä kaiken täydellisesti, eikä juurikaan palautunut.
– Itselläni oli opettajan työssä iso kysymys, miten teen työtä niin, että jaksan tehdä muutakin ja minulla on virtaa vapaa-ajalle. Tässä työssähän on hirveän helppoa antaa kaikkensa ihan joka päivä, Akola toteaa.
Miten toimia riittämättömyyden tunteen kanssa?
Opettajan työhyvinvoinnin haasteena on usein suuri työkuorma, joka aiheuttaa helposti hallinnan menetyksen tunteen. Oppilailla on yhä moninaisempia erityistarpeita, ja eettistä stressiä syntyy, kun ei pysty auttamaan kaikkia. Työ kulkee myös helposti mielessä mukana vapaa-ajalle.
– Jatkuva riittämättömyyden tunne nousee poikkeuksetta esiin keskusteluissa. Todella moni kipuilee näiden asioiden kanssa, ja neuvot kuten ’laske rimaa ja tee vähemmän’ eivät vain toimi.
Vaikka työhyvinvointi on koko työyhteisön asia, Akola muistuttaa, että jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa – edes pienesti.
– Olosuhteet muuttuvat hitaasti, eivätkä ne muutu itsestään. Kannustaisin jokaista tarttumaan myös ratista itse kiinni. Kun tietää että voi itse vaikuttaa työhönsä, se lisää pystyvyyden tunnetta. Pystyvyyden tunne vaikuttaa automaattisesti jaksamiseen.
Yksin pärjäämisen sijaan Stina Akola kehottaa ajattelemaan, että työ on yhteistä. Opettaja työskentelee luokassa itsenäisesti, mutta oppilaat ja koulun toiminta ovat yhteisiä.
– Jos keskityn vain omaan työhöni, se johtaa helposti uupumiseen. Yhteinen työ tarkoittaa myös sitä, että mietimme yhdessä, miten kohtuullistamme kuormitusta, miten priorisoimme ja mikä on meille yhteisönä tärkeää.
Näin lisäät voimavarojasi:
1. Lisää itsetuntemusta.
Pohdi omia voimavarojasi, vahvuuksiasi ja heikkouksiasi. Mitkä asiat kuormittavat ja palauttavat sinua? Jos olet esimerkiksi introvertti, tarvitsetko työn sosiaalisuuden vastapainoksi vapaa-ajalla vetäytymistä omiin oloihin?
2. Minkä syyn vuoksi vähennät kuormitustasi?
Mikä on elämässäsi niin tärkeää, että haluat panostaa työn ja vapaa-ajan tasapainoon? Silloin kun syy on hukassa, suostumme helposti kaikkeen ja joustamme liikaa.
3. Terveiden rajojen asettaminen.
Rajojen asettaminen aiheuttaa epämukavia tunteita ja vaatii harjoittelua. Tähän kuuluu myös priorisointi, mikä on opettajana haastavaa, koska kaikki tuntuu tärkeältä. Prioriteetteja ei pitäisi olla enempää kuin kolme.
4. Mitä erityisesti suojelet vapaa-ajalla?
Aina töissä ei voi hiljentää tahtia. Jos et pysty juuri nyt vaikuttamaan työasioihin, mieti, mistä asiasta erityisesti haluat vapaa-ajalla pitää kiinni.
5. Keskeneräisyyden sietäminen.
Opettajan työssä kaikki on aina kesken. On hyvä miettiä, kenen ääni sanoo omassa päässä, että pitäisi tehdä aina enemmän. Jos haluamme työn ja vapaa-ajan tasapainoon, väistämättä jätämme töissä asioita kesken. Se on täysin ok.
Teksti: Sanna Ruoho
Kuva: Krakenimages/Shutterstock
Tilauskoulutus
Koulutus vahvistaa osallistujan omasta hyvinvoinnista huolehtimisen keinoja sekä koko työyhteisön valmiutta kehittää yhteisiä toimintatapoja ja muutoksia kestävän työn tekemisen puolesta.