Miten kestävää kehitystä käsitellään oppimateriaaleissa? – Kohti uudenlaisia tietoja, taitoja ja ajattelutapoja Editan oppimateriaaleilla

Uutisvirrat kertovat meille jatkuvalla syötöllä aikamme globaaleista haasteista: ilmastonmuutoksesta, luontokadosta ja ihmisten eriarvoistumisesta. Tulevaisuudenkuva voisi näyttää lohduttomalta, jollemme olisi sitoutuneet edistämään kestävää kehitystä. Oppimateriaalit voivat antaa opettajille välineitä käsitellä kestävää kehitystä monipuolisesti eri näkökulmista, ja auttaa kehittämään lasten ja nuorten tietoja, taitoja ja ajattelutapoja, jotka edistävät ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä.

Tulevaisuuden haasteet vaativat muutoksia nyt

Jos jatkamme nykyistä elämäntapaamme, olemme kuluttaneet kaikki uusiutumattomat luonnonvaramme kenties jo 2050-luvulla. Koulu on keskeisessä roolissa kestävään elämäntapaan kasvattamisessa. Perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa kestävä kehitys on mainittu laaja-alaisen osaamisen alueena. Tämä on luontevaa, sillä kestävä kehitys on tyypillisesti eri oppiaineiden rajoja ylittävä aihe.

Eri oppiaineiden ja eri luokka-asteiden oppimateriaaleissa kestävää kehitystä voidaan käsitellä eri näkökulmista. Oppimateriaalit voivat lievittää ympäristöahdistusta tarjoamalla oppilaille tietoa paitsi omista vaikutusmahdollisuuksista myös teknisistä ja yhteiskunnallisista ratkaisukeinoista. Editan oppimateriaaleissa kestävään kehitykseen liittyviä tietoja ja taitoja opitaan kaikilla luokka-asteilla oppijan lähtökohdat huomioiden ja osaamista asteittain syventäen.

Kestävä elämäntapa alkaa jo varhain

Opinpolun alkutaipaleella keskitytään kestävään elämäntapaan sekä luontoa ja tasavertaisuutta kunnioittavan arvomaailman kasvattamiseen.

Alakoulun oppimateriaaleissa tämä tarkoittaa vaikkapa sitä, että aapisen henkilöhahmot kierrättävät, käyvät kirpputoreilla ja viettävät aikaansa luonnossa. Ympäristöopin teemat muodostavat rungon koko esi- ja alkuopetuksen ainutlaatuiselle Eläköön!-oppimateriaalikokonaisuudelle, ja ympäristöopin tietotekstit ovat kaikkien oppilaiden luettavissa aapisen sivuilta. Tämä tukee merkityksellisen luontosuhteen muodostumista luontevana osana opetusta jo koulupolun ensimetreiltä asti.

Yläkoulussa syvennetään kestävän kehityksen taitoja

Yläkoulun oppimateriaaleissa kestävän kehityksen käsittely syvenee ja laajenee. Editan biologian Lumous-sarjassa vahvistetaan oppilaan luontosuhdetta ja nostetaan esille oppilaan omia vaikutusmahdollisuuksia luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa. Lumous kannustaa lähtemään ulos luontoon, toteuttamaan ympäristötekoja ja tutkimaan esimerkiksi lähikaupan tuotteiden ekologisuutta.

Yläkoulun maantiedossa harjoiteltavat geomediataidot ovat aikamme kansalaistaitoja. Luode-sarjan monipuolisissa ja ajankohtaisissa tehtävissä harjoitellaan karttojen ja tilastojen tulkintaa, median lukutaitoa sekä tiedon etsimisen taitoja.

Lukion opetuksessa pureudutaan vaikuttamiseen

Lukion oppimateriaalit haastavat opiskelijoita tarkastelemaan kestävää kehitystä kriittisesti eri näkökulmista sekä pohtimaan vaikuttamisen keinoja niin paikallisesti kuin globaalisti.

Editan suosittu historian sarja Opus opastaa syy-seuraussuhteiden ymmärtämiseen ja vahvistaa tekstitaitoja, kuten lähdekritiikin ja kontekstualisoinnin taitoja. Historiallisen tiedon ja historiasta tehtyjen tulkintojen näkeminen poliittisen päätöksenteon ja vaikuttamisen tukena avaa uudenlaisen näkökulman kestävään kehitykseen liittyvään keskusteluun.

Yhteiskuntaopin keskeiset sisällöt liittyvät sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen. Esimerkiksi Kanta-sarjassa käsitellään globalisaation vaikutuksia talouteen, nostetaan esille kulutuksen kasvulle rakentuvan talousmallin ristiriita kestävän kehityksen kanssa ja esitellään vaikuttamisen keinoja kansanäänestyksestä globaaliin yhteistyöhön.

Innovaatioista mahdollisuuksia muutokselle

Kestävän kehityksen näkökulma on tarjonnut fysiikalle ja kemialle mahdollisuuden profiloitua uudenlaisiksi, aikaisempaa mielenkiintoisemmiksi oppiaineiksi, sillä ne ovat keskeisiä oppiaineita kestävän tulevaisuuden ratkaisujen kehittämisessä.

Esimerkiksi fysiikan Kvarkki-sarjassa tarkastellaan kestäviä energiaratkaisuja sekä energian tuottamisen että kulutuksen näkökulmasta. Kemian Ioni-sarjassa puolestaan nostetaan esille kiertotalouden mahdollisuudet ja kemian keskeinen rooli uusien materiaalien kehittämisessä ja tuttujen materiaalien käyttämisessä uusilla tavoilla. 

Kestävä kehitys edellyttää uudenlaista sivistystä

Jo käsitetasolla kestävä kehitys on laaja-alainen ja monitulkintainen, sillä siihen sisältyy ekologisen näkökulman lisäksi sosiaalisen, kulttuurisen sekä taloudellisen kestävyyden ulottuvuudet. Globaalien ilmiöiden tarkastelu kestävän kehityksen eri näkökulmista vaatii monien vaikeiden käsitteiden hallitsemista, kun määritetään vaikkapa hiilijalanjälkeä tai vertaillaan bruttokansantuotteita.

Kestävään elämäntapaan kasvattaminen edellyttää keskeisten tietojen ja taitojen lisäksi myös uudenlaisia arvoja. Ne korostavat vaikkapa jakamisen merkitystä omistamisen sijaan, sekä aktiivisen kansalaisen taitoja, kuten argumentointia ja tiedon etsimistä useista lähteistä.
Oppimateriaaleilla ja koululla on keskeinen rooli uuden ajattelun sisäistämisessä ja kestävään elämäntapaan kasvattamisessa. Me Editassa haluamme olla mukana kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja innostaa jokaista omalla tavallaan vaikuttamaan kestävän kehityksen toteutumiseen.

Teksti: Heini Mölsä

Liittyy aiheisiin