Miten hyödyntää äänikirjoja lukion opetuksessa?
Oppitunnin rytmittäminen on tärkeää opiskelijoiden jaksamisen kannalta, sanoo Lukion Syke -sarjan oppikirjailija Tiina Lehtinen. Äänikirjojen hyödyntäminen tuo vaihtelua opetukseen.
Terveystiedon, filosofian ja uskonnon opettaja Tiina Lehtinen on hyödyntänyt audiomateriaalia jo pitkään yläkoulussa. Nykyään äänikirjoja on hyvin saatavilla myös lukion kirjasarjoissa. Äänikirjan käyttöoikeus sisältyy Editalla sekä digikirjoihin että painettuihin kirjoihin niissä oppikirjoissa, joissa äänikirja on tarjolla.
– Opettaja saa joka tapauksessa itselleen digikirjan, jossa on mukana äänikirja. Sitä voi käyttää opetuksessa, vaikka opiskelijoilla olisi printtikirjat, Lehtinen vinkkaa.
Opettaja voi jakaa äänikirjalinkin suoraan printtikirjaa käyttäville opiskelijoille. Sarjoissa, joissa on tuotettu erikseen Opiskelijan digiaineistot -niminen tuote printtikirjaa käyttäville, opiskelija pääsee käyttämään äänikirjaa samalla tavalla kuin muissakin digikirjoissa.
>> Lue lisää Editan lukion oppimateriaalien äänikirjoista
Kirjaa voi kuunnella missä ja milloin vain
Opiskelijoita kannattaa muistuttaa mahdollisuudesta käyttää äänikirjaa. Esimerkiksi pitkistä koulu- tai treenimatkoista voi käyttää hetken opiskeluun ja kuunnella oppikirjaa puhelimella.
Monissa oppiaineissa tekstien lukeminen on keskeistä, mutta Lehtinen puhuu myös moniaistisuudesta oppimisessa.
– Voi olla oppimista edistävää, jos teksti tuleekin välillä jonkun toisen aistikanavan kautta, tässä tapauksessa kuulon.
Kuuntelemalla kirjaa voi esimerkiksi kerrata ja palauttaa mieleen jo opittua. Sinänsä kyseessä ei ole uusi ilmiö: Lehtisellä on ollut oppilaita, jotka ovat lukeneet tekstejä itselleen ääneen ja kuunnelleet niitä myöhemmin.
Äänikirjat rytmittävät oppitunteja ja tuovat vaihtelua
Useimmissa lukioissa oppitunnit kestävät nykyään 75 tai 90 minuuttia, joten opiskelijoiden jaksamisen kannalta oppitunnin rytmittäminen on tärkeää. Tiina Lehtinen hyödyntää äänikirjaa esimerkiksi johdattelemaan aiheeseen tunnin alussa.
– Lisätekstin aivojen glymfaattisesta järjestelmästä voi vaikka käyttää johdatuksena siihen, miksi riittävä nukkuminen yöllä on tärkeää. Kaikissa kirjasarjoissa on varmasti erilaisia tekstityyppejä ja lisäkokonaisuuksia, joilla voi aloittaa.
Toinen tapa on kuunnella tekstikatkelma pienenä välipalana tunnin aikana. Opiskelijat voivat ottaa rennomman asennon, tai vaihtoehtoisesti äänikirjaa voidaan kuunnella seisten tai venytellen.
– Se tuo vaihtelua ja rytmittää oppitunnin kulkua. Toki helpottaa omaakin puhumista, että hetken voi hengähtää.
Tiina Lehtinen arvostaa sitä, että Editan lukion äänikirjat ovat nimenomaan ihmisen lukemia koneäänen sijaan. Samassa kirjassa voi olla useampiakin lukijoita.
– Se on minusta tosi ansiokasta. Tulevaisuudessa voisi miettiä, miten äänikirjasta saisi vielä elävämmän ja toimivamman, Lehtinen pohtii.
Teksti: Sanna Ruoho