Miten tukea yksilöllistä oppimista lukiossa? – “Meidän tulisi normalisoida sitä, että oppimisen kuuluukin tuntua joskus vaikealta”
Keskittymisen ja motivaation haasteet ovat meille kaikille tuttuja oppimisen esteitä. Lukion opettajalla on hyvä olla runsaasti opetussuunnitelmaan pohjautuvaa materiaalia, josta tarjota jokaiselle opiskelijalle sopivasti haastavia tehtäviä, sanoo Skeema-sarjan oppikirjailija Juha Nieminen.
Pitkään Helsingin yliopiston opintopsykologina työskennellyt Juha Nieminen tietää, mitkä ovat opiskelijoiden suurimmat esteet oppimiselle. Keskittyminen ja motivaatio ovat olleet oppijoiden haasteena iät ja ajat, eikä hänen mielestään tilanne sinänsä ole muuttunut viime vuosina, vaikka keskittymisongelmista usein syytetäänkin älypuhelimia ja informaatiotulvaa.
– Ihmisellä on aina ollut keskittymisvaikeuksia varsinkin silloin, kun on vähän hankalaa. On epämukavaa olla siinä tilassa, että en oikein osaa, ja siinä pitäisi kuitenkin jaksaa pysyä. Se on yleisinhimillinen haaste, Nieminen sanoo.
Sopivasti haastavat tehtävät motivoivat
Toki nykyajassa on enemmän ärsykkeitä kuin aiempina vuosikymmeninä. Kun meille tulee paljon impulsseja, olemme motivoituneempia siihen, mikä on läsnä tässä hetkessä ja palkitsee nopeasti. Oppimista varten pitäisi kuitenkin löytää fokusoituja hetkiä, jolloin keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.
Tässä opettaja voi tukea antamalla opiskelijalle omalle tasolle sopivia, sopivasti haastavia tehtäviä. Onnistumisen kokemukset motivoivat jatkamaan. Silloin on hyvä, että opettajalla on runsaasti opetussuunnitelmaan pohjautuvaa materiaalia, josta valita.
– Jollekin kovasti aiheesta kiinnostuneelle saattaa sopia joku laajempi lisätehtävä, toinen taas tarvitsee sitä, että tavoitetta pilkotaan pienempiin osatavoitteisiin.
Motivaatio ei ole vain yksilön asia
Niemisen mielestä meidän tulisi myös normalisoida sitä, että oppimisen kuuluukin tuntua joskus vaikealta. Se tarkoittaa, että on oppimassa jotain uutta. Näitä hetkiä tulee kaikille, ja jos ei, voi miettiä onko asettanut itselleen tarpeeksi korkeita tavoitteita.
– Asiat joista olemme ylpeitä ovat sellaisia, joiden kanssa on joutunut vähän kamppailemaan. Ne ovat niitä, jotka ovat tuntuneet hetkittäin vaikeita, mutta lopulta on onnistunut, koska teki töitä ja sai tukea.
Lisäksi Nieminen haluaa tuoda esiin yhteisön merkityksen motivaation ylläpitämisessä ja säätelyssä.
– Motivaatio ei ole pelkästään yksilön pään sisäinen asia, vaan se rakentuu muiden ihmisten kanssa koko kouluyhteisö mukaan lukien.
Näin eriytät Editan lukion oppimateriaaleilla
Lukion uuden opetussuunnitelman mukaiset Editan oppimateriaalit tarjoavat opettajalle monenlaista tukea eriyttämiseen. Useimmat oppimateriaalimme ovat saatavilla painettuina ja digikirjoina sekä äänikirjoina, mikä tukee erilaisia tapoja oppia ja opettaa.
Oppikirjojen tekstin tasolla eriyttäminen on huomioitu monella tavalla: selkeitä tekstejä havainnollistetaan useilla esimerkeillä, kuvilla ja kaavioilla. Oppimateriaaleissa on myös eriyttäviä lisätekstejä ja erityisesti digikirjoissa muuta lisämateriaalia. Kielten oppimateriaaleissa on runsaasti eripituisia ja eritasoisia tekstejä ja aineistoja, joista valita.
Esimerkiksi kemiassa ja matematiikassa on mukana esimerkkien ymmärtämistä tukevat ohjevideot ja ratkaisun vaiheisiin liittyvät selitteet, ruotsissa laajat eri vaikeustasoihin jaetut teemasanastot ja suomen kielessä ja kirjallisuudessa kaikkiin aineistoihin liittyvät erityisesti suomi toisena kielenä -opiskelua tukevat sanastot, joissa avataan vaikeat käsitteet.
Kaikissa sarjoissa tehtävät on jaettu kahteen tai kolmeen eri vaikeustasoon. Useiden sarjojen digikirjoissa on myös kertaavia, itsetarkistuvia tehtäviä, joissa opiskelija saa heti palautetta osaamisestaan. Vieraissa kielissä on erikseen ääntämisohjeita ja ääntämistehtäviä, jotka tukevat suullisen kielitaidon harjoittelua.