Oppikirjailijat ovat monipuolisia taiteilijoita
Oppikirjailijat maalaavat teoksia omilla siveltimillään, mutta tuovat näkyväksi laajemman opettajakentän värikirjon. Edita ohjaa luovaa prosessia sekä tarjoaa sopivat puitteet ja työkalut taiteilijoille, kirjoittaa alakoulun liiketoimintapäällikkömme Reena Linna blogitekstissään.
”Mustaa ja valkoista, ja mielellään tuohon samaan kohtaan”, kaikuvat toiveet kentältä. Opettajien kanssa keskustellessani kuulen monenlaisia ajatuksia siitä, mihin suuntaan oppimateriaaleja pitäisi kehittää.
Toisten mielestä pitäisi olla enemmän ajattelua ja luovuutta vaativia tehtäviä, kun taas toiset kaipaavat lisää mekaanista perusharjoittelua. Jotkut peräänkuuluttavat materiaalien radikaalimpaa uudistamista, ja samaan aikaan toiset vaativat hyväksi havaittujen perinteiden säilyttämistä.
Toivotaan monipuolista ja samaan aikaan selkeää ja yksinkertaista. Digitaalista ja riittävästi kynällä tekemistä. Monikulttuurisuuden huomioimista mutta kansanperinteiden säilyttämistä. Peräänkuulutetaan haastavampia tehtäviä kasvattamaan oppilaiden pitkäjänteisyyttä ja toisaalta helpompia tehtäviä tuottamaan onnistumisen kokemuksia.
Lista on loputon, ja usein samankin opettajan suusta kuuluu toiveita, jotka ovat toisilleen vastakkaisia.
Meillä oppimateriaalin suunnittelijoilla ja oppikirjailijoilla on toisinaan pää pyörällä kaikista toiveista. Jokainen opettaja kokee oman mielipiteensä olevan juuri se oikea ohjaamaan materiaalien suuntaa – ja niinhän se onkin! Jokainen opettaja on oman opetuksensa asiantuntija ja tietää takuuvarmasti, millaiset materiaalit edistävät parhaiten hänen omaa työtään.
Meidän tehtävämme on kuitenkin huomioida opettajien tarpeita laajasti läpi Suomen. Kunnioitamme äärimmäisen paljon opettajien työtä ja heidän näkemyksiään, ja siksi onkin kunniatehtävä päästä luomaan materiaaleja opettajien toiveiden pohjalta.
Vaikka opettajien toiveissa onkin usein vastakkainasetteluja, ne eivät ole suinkaan toisiaan poissulkevia. Päinvastoin, niiden ansiosta materiaalit kehittyvät entistäkin monipuolisemmiksi. Kun oppikirjailijoiden omiin ideoihin yhdistetään opetuskentän toiveet, syntyy mielekäs kokonaisuus, joka palvelee erilaisia tarpeita ja jatkuvasti muuttuvia olosuhteita.
Tämä työ vaatii valtavasti yhteistyötä, ammattitaitoa, monipuolisuutta ja näkökulmanottokykyä. Oppikirjailija ei aja materiaalilla ainoastaan omia intressejään, vaan katsoo isompaa kuvaa. Voisi sanoa, että oppikirjailijat maalaavat teoksia omilla siveltimillään, mutta tuovat näkyväksi laajemman opettajakentän värikirjon. Edita ohjaa luovaa prosessia sekä tarjoaa sopivat puitteet ja työkalut taiteilijoille.
”Mustaa ja valkoista, ja mielellään tuohon samaan kohtaan.” Taidemaalari saattaisi hämmentyä tällaisesta toiveesta. Oppikirjailija kuitenkin sekoittelee sujuvasti mustan ja valkoisen ja rikastaa sen asiantuntemuksellaan värikkääksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa ratkaisuja monenlaisiin tarpeisiin, jotta jokainen opettaja saisi parhaat työkalut oman opetuksensa tueksi.
Reena Linna vetää Editalla alakoulun oppimateriaalien liiketoimintaa. Pitkä opettajakokemus ja tausta oppimateriaalien tuottajana ovat vahvistaneet osaamista ja tuoneet näkemystä materiaalien kehittämiseen. Reenan luova, sosiaalinen ja kuunteleva persoona näkyy hänen tavassaan työskennellä ja aito innostus loistaa pitkälle!