VerkkokauppaKirjaudu

Miten vahvistaa työn imua? Positiivinen psykologia tukee opettajan jaksamista

Kaikki voivat saavuttaa työssään flow-tilan, sanoo kasvatustieteiden maisteri ja Editan kouluttaja Susanna Posio. Hän vetää Editalla positiiviseen psykologiaan pohjautuvia koulutuksia Kohti kukoistavaa koulua ja Kohti kukoistavaa päiväkotia yhdessä Reetta Yrttiahon kanssa.

Henkilöstön työssä jaksaminen on laadukkaan opetuksen ja kasvatuksen edellytys. Susanna Posion mielestä on huolestuttavaa, miten moni opettaja haluaa nykyään vaihtaa alaa. Panostamalla työhyvinvointiin voitaisiin parantaa myös alan vetovoimaa.

– Se vaatii pitkäjänteistä työtä ja rohkeutta resursoida aikaa ja rahaa. Tarvitsemme myönteistä puhetta opettajien ja varhaiskasvattajien työstä.

Positiivinen psykologia on hyvinvoinnin tiedettä

Susanna Posio on kasvatustieteiden, positiivisen psykologian, ratkaisukeskeisen valmennuksen sekä työhyvinvoinnin asiantuntija ja ammattilainen. Kuva: Ilona Savola.

Susanna Posion ja Reetta Yrttiahon koulutus pohjautuu positiivisen psykologiaan, joka keskittyy hyvinvoinnin lisäämiseen ja tukemiseen kokonaisvaltaisesti.

– Sana herättää usein mielikuvia, että pitääkö kaikki nähdä positiivisessa valossa. Päinvastoin, on tärkeää kohdata vaikeat tunteet ja oppia päästämään niistä irti, Posio toteaa.

Työhyvinvointi koetaan helposti isona ja epämääräisenä asiana. Koulutus onkin jaettu kuuteen osa-alueeseen, joiden avulla kokonaisuutta on helpompi hahmottaa: elinvoimaisuus, ihmissuhteet, myönteisyys, merkitys, uppoutuminen ja aikaansaaminen.

– Kaikessa on ajatus, että en voi itse ammentaa, jos oma kuppini on tyhjä. Oma hyvinvointi ja jaksaminen pitää saada ensin kuntoon, jotta voi olla tukena muille.

Koulutuksessa pohditaan esimerkiksi oman työn merkitystä ja arvojen näkymistä työssä. Posion mukaan jokaisesta työtehtävästä voi löytää merkityksen, kunhan osaa katsoa riittävän pitkälle.

– Opetustyössä pystymme näkemään merkityksellisyyden heti lapsissa ja nuorissa, mutta pedagogisten asiakirjojen täyttäminen saattaa tuntua raskaalta. Merkitys löytyy kuitenkin, kun tarkastelemme lopputulosta eli lapsen etua.

Opettajakin voi saavuttaa flow-tilan

Työn imu on myönteinen tunnetila, johon liittyy työlle omistautuminen, siihen sitoutuminen ja uppoutuminen. 

– Opettajalla se voi olla tunne siitä, että työ on hallinnassa, vaikka ajoittain onkin haasteita ja kuormittavia asioita. Usein työn imu löytyy eri tavalla, kun työskennellään työparin kanssa. Jos on vaikeampaa, toinen voi kannatella. Työn imuun vaikuttaa myös se, että pystymme jakamaan hyviä asioita toistemme kanssa ja myötäiloitsemaan. 

Susanna Posio uskoo, että kaikki voivat saavuttaa flow-tilan.

– Opettajana olen kokenut flow’ta sellaisissa jaksoissa, jolloin olemme yhdessä oppilaiden kanssa luoneet jotain kivaa. Vaikka pidemmän projektin, johon on tarpeeksi aikaa uppoutua kunnolla. 

Myös luonteenvahvuuksien tunnistaminen auttaa, jolloin työtä voi tehdä omista vahvuuksista käsin.

– Parhaiten työn imuun pääsee, kun työnteko ei ole pelkkää suorittamista: kun vähän laskee sitä omaa suorittajan rimaa, heittäytyy tekemiseen ja keskittyy oppilaiden kanssa olemiseen.

Teksti: Sanna Ruoho

Katso myös:

Miten opettaja voi palautua jo työpäivän aikana? Katso psykologian tutkijan kolme konkreettista keinoa

Esko Kyrö ja Jani Leminen haluavat ravistella keskustelua opettajien jaksamisesta: ”Loppupeleissä vastaat itse siitä, miten kovan taakan työstä otat”

Arviointi tekee tavoitteet näkyviksi – helpota urakkaa ottamalla opiskelijat mukaan

Liittyy aiheisiin
Tykkäsitkö? 4