VerkkokauppaKirjaudu

Kirjoittamisen tuska ja mielekkyys

Silvia Hosseini

Kirjailija, kirjallisuuskriitikko ja kirjoittamisen opettaja
Ääni-sarjan oppikirjailija

Miksi kirjoittaminen tuntuu tuskalliselta ja on silti mielekästä? Lue Ääni 6:n tekstinäyte kirjoittamisen vaikeudesta ja hyödynnä tekstiä opiskelijoiden kanssa tehtävän avulla.

Kirjoittaminen on usein tuskallista. Toimivaa rakenneratkaisua ei tahdo löytyä, tekstin tuottaminen takkuaa, ja joskus pelkän idean saaminen on työn takana. Kirjoitelman parissa puurtajaa saattaa lohduttaa tieto siitä, että kirjoittaminen on vaikeaa myös kirjoittamisen ammattilaisille, kuten toimittajille ja kirjailijoille. Kalmalinja lähestyy, mutta Instagram ja Netflix vetävät puoleensa, ja jopa siivoaminen tuntuu yhtäkkiä houkuttelevalta puuhalta. Kaiken lisäksi kaveri kirjoittaa niin hienoja tekstejä, että kateus uhkaa tukahduttaa kirjoittamisinnon kokonaan.

Miten toimia, kun tekstiä ei kerta kaikkiaan synny? Tietokirjassa Kotvimisen vallankumous (2018) kirjoittajat Jenny Kangasvuo, Jonna Pulkkinen ja Katri Rauanjoki muistuttavat, että tehokas työskentely vaatii myös lepoa ja joutilaisuutta eli kotvimista. Kotviminen on maataloustermi, joka tarkoittaa työn tietoista tauottamista ja seisottamista: esimerkiksi juuri kaadetun puun pitää antaa levätä ja kuivua, ennen kuin sitä voi käyttää rakentamiseen.

Vetkuttelu on siis osa luovaa prosessia, ja aiheen liepeillä harhaileminen ja rento mietiskely ovat kirjoittamisen menetelmiä. Merkittävä osa ajatusprosessista voi tapahtua silloin, kun näennäisesti ei näytä tapahtuvan mitään. On kuitenkin tärkeää erottaa kotvimisen tarve mukavuudenhalusta tai hoitoa vaativasta uupumuksesta.

Valitettavasti lukiolaisella on harvoin mahdollisuuksia kunnon kotvimiseen. On kuitenkin hyvä, että kurssiaikataulut ohjaavat sitoutumaan kirjoittamiseen. Hyvä uutinen on myös se, että paljon kirjoittavalle yleensä syntyy työskentelyä helpottavia rutiineja. Romaanin kirjoittaminen on hidasta, mutta moni kirjailija saa kolumnin aikaan käden käänteessä. Erilaisten tekstilajien ominaispiirteiden tuntemus ja hallinta laskevat myös lukio-opiskelijan kirjoittamisen kynnystä.

Harjoittelun lisäksi on syytä luopua liiallisesta täydellisyyden tavoittelusta. Kirjoittamista ei edistä vertailu muihin. Kadehtimisen sijaan mieti, mitä sanottavaa sinulla on. Mihin haluat kirjoittajana edetä? Millainen on sinun äänesi?

Kunnianhimo on kirjoittajalle tarpeellinen ominaisuus, kunhan se ei johda epäonnistumisen pelkoon ja kirjoittamatta jättämiseen. Jos päättää etukäteen kirjoittaa jotain nerokasta, tulee todennäköisesti pettymään. On parempi ottaa kirjoitelman lähtökohdaksi ongelmanratkaisu tai jonkin ilmiön utelias tutkailu.

Kirjoittaminen on keino tehdä monimutkainen maailma ja omat tuntemukset itselle ymmärrettäviksi. Valmiin tekstin tuoma merkityksellisyyden tunne on ylittämätön, ja sen eteen kannattaa kärsiä. Jos teksti on onnistunut, se tarjoaa oivaltamisen ilon myös lukijalleen.

Kun kärvistelee keskeneräisen tekstinsä kanssa aallonpohjassa, kannattaa lukea Antti Nylénin lauseet teoksesta Halun ja epäluulon esseet (2010): “Kaikkein kamalinta kuitenkin olisi, jos kirjoittaminen olisi helppoa, jos esseet syntyisivät pelkästä kosketuksesta, taikaiskusta, ilman raskautta ja haudontavaihetta. On tärkeää ja arvokasta, että tärkeiden ja arvokkaiden asioiden luominen on vaikeaa.”

Silvia Hosseini on Ääni-sarjan oppikirjailija, kirjailija, kirjallisuuskriitikko ja kirjoittamisen opettaja. ⁠Hänellä on myös pitkä kokemus työstä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana.

Tehtävä: Minuuttiteksti kirjoittamisesta

  1. Lue teksti Kirjoittamisen tuska ja mielekkyys.
  2. Valitse tekstistä 1–2 virkettä, jotka kiinnostavat, hämmentävät, tuntuvat vaikealta tai kertovat juuri sinusta. Kirjoita virkkeet muistiinpanoihisi.
  3. Kirjoita noin seitsemän minuutin ajan ajatuksista, joita valitsemasi virkkeet herättävät. Voit kirjoittaa kaikesta, mitä mieleesi juolahtaa virkkeiden lukemisen jälkeen. Pyri välttämään kaikkea kontrollia – kirjoita ajatuksesi juuri sellaisena kuin ne tulevat mieleesi.
  4. Lue tekstisi kirjoittamisen jälkeen.
  5. Keskustelkaa pareittain, millaisia ajatuksia ja tunteita tekstistä nousi ja mitä ajattelette kirjoittamisesta. Jakakaa keskustelunne tärkein havainto koko ryhmälle.

© Silvia Hosseini, Katri Karvonen ja Pirjo Sallinen: Ääni 6 Kirjoittaminen 1. Edita 2022.

Ääni – taitoja toimia moniäänisessä maailmassa

Ääni keskittyy monipuolisen luku- ja kirjoitustaidon harjoitteluun. Sarja antaa opiskelijalle valmiuksia toimia nykyisessä moniäänisessä tekstimaailmassa: ajatella kriittisesti ja ilmaista itseään rohkeasti.

Liittyy aiheisiin
Tykkäsitkö? 1