Yläkoulun yhteiskuntaopin opetusvinkki lapsen oikeuksien päivään 20.11.
Marraskuussa vietetään kaikkialla maailmassa lapsen oikeuksien päivää YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisen (20.11.1989) kunniaksi. Ota tästä talteen opetusvinkit yläkoulun yhteiskuntaopin tunnille.
Lasten oikeuksien päivän tarkoituksena on tuoda esiin lapsen oikeuksien sopimusta ja herättää keskustelua lasten hyvinvointiin liittyvistä asioista meillä ja maailmalla. Päivä on Suomessa virallinen liputuspäivä, joten se näkyy myös katukuvassa.
Lapsen oikeuksien sopimus luettelee jokaiselle alle 18-vuotiaalle lapselle kuuluvat ihmisoikeudet. Se asettaa sopimuksen allekirjoittaneille valtioille vastuun huolehtia siitä, että nuo oikeudet myös toteutuvat. Lyhennelmä lasten oikeuksien sopimuksesta löytyy täältä: https://www.unicef.fi/lapsen-oikeudet/sopimus-lyhennettyna/.
Memo Yhteiskuntaopin opetusvinkit lapsen oikeuksien päivään
Toimintatapa 1: Tyhjältä pöydältä
• Jaa luokka ryhmiin ja anna tehtäväksi kuvitella, että jonain päivänä maailman valtiot tekisivät lasten oikeuksien sopimuksen: Mitä siihen kirjoitettaisiin? Millaisia oikeuksia ryhmät mieltävät kuuluvan jokaiselle maailman lapselle?
• Jokainen ryhmä voi laatia esimerkiksi kymmenkohtaisen ohjelman.
• Kun ohjelma on valmis, sitä verrataan lasten oikeuksien sopimuksen lyhennelmään: mitkä asiat ovat samoja ja mitä asioita oppilaat eivät ehkä osanneet edes ajatella lasten oikeuksiksi?
Toimintatapa 2: tutustutaan lasten asemaan eri maissa
• Jaa oppilaat noin viiden hengen ryhmiin. Jokainen ryhmän jäsen valitsee www.globalis.fi -sivustolta yhden maan. Sivuilta löytyy maakohtaisia tilastoja esimerkiksi teemoista: lapsikuolleisuus, koulutus, rokotukset, lukutaitoisten osuus väestöstä.
• Oppilaiden tehtävänä on selvittää, mitä parannettavaa lasten asemassa valituissa maissa voisi olla. Tietoja voi etsiä myös Globalis-sivuston ulkopuolelta.
• Sopivan ajan jälkeen ryhmät alkavat käydä läpi löytämiään tietoja. Jokainen ryhmä laatii yhteisen, esimerkiksi 10 kohdan listan tärkeimmistä lasten oikeuksista.
• Lopuksi ryhmät voivat verrata omaa 10 kohdan listaansa lasten oikeuksien sopimuksen lyhennelmään: löytyvätkö ryhmän valinnat varsinaisesta sopimuksesta?
• Tutustu myös Suomen YK-liiton opetusvinkkiin Globalis-sivuihin liittyen
Purku: esitykset lapsen oikeuksista
Kun olette perehtyneet lapsen oikeuksien sopimukseen, laatikaa siitä esityksiä, jotka laitatte näkyviin esimerkiksi koulun kotisivuille kansainvälisenä lapsen oikeuksien päivänä.
Vaihtoehto 1:
Tehkää lyhyitä videoita, joissa koulun oppilaat tai henkilökunnan jäsenet kertovat yhdestä mielestään tärkeästä lapsen oikeudesta:
• Miksi se on tärkeä?
• Millaista elämä olisi, jos tämä oikeus ei toteutuisi?
• Miten tämän oikeuden toteutuminen näkyy koulussa?
• Mitä koulussa voitaisiin tehdä enemmän oikeuden toteutumisen eteen?
Vaihtoehto 2:
Tehkää luokan kanssa kaksi lyhyttä videota, jossa kaikki pääsevät ääneen:
• Video 1: Jokainen valitsee lapsen oikeuksista yhden, jota pitää tärkeimpänä, ja kertoo tämän kameralle. Koostetaan yksi video näiden pohjalta.
• Video 2: Jokainen valitsee lapsen oikeuksista yhden, joka ei hänen mielestään vielä toteudu kaikkien maailman lasten kohdalla tai jossa olisi parantamisen varaa. Koostetaan toinen video näiden pohjalta.
Lopullisen videon voi toteuttaa siten, että ääniraidan taustalle laitetaan kuvitukseksi koulun pihaa, näkymää leikkipuistosta tms. ilman tunnistettavia lapsia.
Memo on pidetty ja palkittu yläkoulun historian ja yhteiskuntaopin oppimateriaalisarja, joka innostaa oppilasta syventymään historian ja yhteiskuntaopin eri aihealueisiin.