VerkkokauppaKirjaudu

4 vinkkiä ohjelmoinnin opetukseen yläkoulun matematiikassa – ”Tärkeintä on, että jokainen kokeilee”

Ohjelmoinnin opetus voi tuntua vaikealta ilman tietoteknistä taustaa. Oppimateriaalin kanssa pääsee kuitenkin pitkälle, sanoo matemaattisten aineiden lehtori ja Säde-sarjan oppikirjailija Anne Laitinen.

Kun tietotekniikka tuotiin osaksi perusopetuksen opetussuunnitelmaa vuonna 2016, matematiikan tavoitteisiin sisällytettiin ohjelmointi ja algoritminen ajattelu.

– On hyvä ymmärtää, miten maailma ympärillämme toimii, koska kaikki koneet ja laitteet ovat ihmisen ohjelmoimia. Ohjelmallista ajatteluahan olemme ennen kutsuneet ongelmanratkaisutaidoksi, sille on vain otettu tämä termi käyttöön, Anne Laitinen toteaa.

Laitinen ymmärtää, että ohjelmoinnin opetus saattaa tuntua haastavalta, jos itse ei ole opiskellut tietotekniikkaa. Haastetta lisää se, että selkeät raamit puuttuvat.

– Toki opetussuunnitelman arviointiperusteet sanovat, että kasin arvosanassa pitäisi pystyä tekemään pieni ohjelma. Mutta mikä on pieni ohjelma? Yläkouluun on suositeltu tekstipohjaista ohjelmointia, mutta millä kielellä? hän pohtii.

Laitisen mukaan Python on yläkouluissa yleisesti käytössä, mutta myös JavaScriptiä tai Javaa käytetään. Jotkut tutustuvat useisiin kieliin tai esimerkiksi kotisivujen tekemiseen.

Säde auttaa ohjelmoinnin opetuksessa

Editan yläkoulun matematiikan Säde-sarjassa on kaksi vaihtoehtoista polkua ohjelmoinnin opetukseen: graafinen ohjelmointiympäristö Scratch ja tekstipohjainen Python.

– Scratch tehtiin rinnalle, koska ohjelmointia ei välttämättä ollut ehditty katsoa alakoulussa silloin, kun yläasteen opetussuunnitelma astui voimaan. Graafinen ympäristö on opettajalle helpompi lähestymistapa, mutta siinäkin tulevat samalla tavalla ohjelmoinnin rakenteet esiin, Laitinen sanoo.

Koko kirjasarjan kattava Python-ohjelmointirunko sisältää 22 opetuskokonaisuutta tehtävineen. Ohjelmointi toteutetaan selainpohjaisella alustalla, joten erillisiä ohjelmistoja ei tarvitse asentaa.

– Seiska- ja kasiluokan aikana opiskellaan perusteita, ja ysiluokalla suunnataan kohti itse tehtyä ohjelmaa harjoittelemalla suunnittelua ja koko ohjelman tekemisen prosessia.

Aiempaa osaamista ei vaadita

Ohjelmointiosuudet ovat ainoastaan opettajan materiaalissa, mikä mahdollistaa joustavan opetuksen. Materiaalia voi käydä läpi kirjan lukujen tahtiin tai opettaa isompia kokonaisuuksia kerralla.

– Materiaali elää helpommin ajassa mukana, kun se ei ole printtikirjassa. Opettaja voi helposti jakaa tehtäviä ja esimerkkipätkiä haluamallaan alustalla, ja oppilaatkin pystyvät nopeasti kokeilemaan niitä.

Säde-sarja on rakennettu niin, että ohjelmoinnin teoria ja harjoitukset eivät vaadi opettajalta aikaisempaa osaamista. Oppilaat voivat edetä materiaalin kanssa myös itsenäisesti omaan tahtiinsa.

Anne Laitisen vinkit ohjelmoinnin opetukseen

1. Suhtaudu ohjelmointiin kuin kielten opiskeluun

”Tekstipohjainen ohjelmointikieli on samalla tavalla kieli kuin mikä tahansa muukin. Sillä on oma kielioppinsa, rakenteensa ja oikeinkirjoitussääntönsä. Kun niitä ymmärtää, kielen kanssa toimiminen on helppoa.”

2. Valitse matalan lähtötason kieli

”Perusrakenteet taustalla ovat aika samankaltaisia kaikissa ohjelmointikielissä. Kun yhden kielen rakenteet oppii, oppilailla on myöhemmin mahdollisuus syventyä ja vaihtaa kieltä.”

3. Tärkeintä on, että jokainen kokeilee

”Kaikista oppilaista ei tule ohjelmoijia, mutta joillekin se saattaa sytyttää kipinän ja kiinnostuksen ohjelmointiin ihan alanakin. Ohjelmointiopetus auttaa ymmärtämään, miten esimerkiksi oma kännykkä toimii, ja että joku on senkin suunnitellut.”

4. Kokeile, tukeudu materiaaliin ja kysy rohkeasti

”Jos ohjelmointia ei ole itse aikanaan opiskellut, siihen voi tutustua yhdessä oppilaiden kanssa ja harjoitella samalla. Opetusmateriaalin kanssa kyllä pääsee eteenpäin, ja vinkkejä voi kysyä. Yleensä koululta löytyy aina joku, joka on opiskellut vähän enemmän tietotekniikkaa.”

Teksti: Sanna Ruoho

Katso myös:

”Luottamuksellinen vuorovaikutus helpottaa oppilaan tunteita matematiikkaa kohtaan”, sanoo kokenut erityisopettaja Peter von Bonsdorff

Neuropsykologi Heli Isomäki kertoo, miten nuoren motivaatiota kannattaa tukea: ”Nuoren aivot tarvitsevat enemmän tunneruokaa”

Liittyy aiheisiin
Tykkäsitkö? 2